شـــبــیــر کیست؟

هنگامی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) امام حسن(علیه السلام) را به دنیا آورد ، به  حضرت علی (علیه السلام) فرمود : برایش نامی بگذار .

علی (علیه السلام) فرمود : من نمیتوانم قبل از رسول خدا برایش نام بگذارم . در آن هنگام رسول خدا وارد شد از حضرت علی (علیه السلام) پرسید : برای این مولود نام تعیین کرده ای؟ علی(علیه السلام) عرض کرد: من نمیتوانم بر شما سبقت بگیرم. حضرت فرمود: من هم قبل از خدا نمیتوانم برایش نام بگذارم ،  پس خداوند به جبرئیل وحی کرد که برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرزندی زاده شده به زمین نازل شو و از قول من به محمد(صلی الله علیه و آله) سلام برسان و به وی ولادت مولود را تهنیت بگو و بعد هم بگو که خدا میفرماید : علی(علیه السلام) از تو به منزله هارون است از موسی پس نام فرزند او را به نام فرزند هارون کن.

جبرئیل به زمین هبوط کرد به حضرت رسول تهنیت گفت و بعد هم گفت : خداوند امر کرده تو او را به نام فرزند هارون بنامی . حضرت از جبرئیل پرسید : نام فرزند هارون چه بوده ؟ جبرئیل گفت: شـبـر... (به زبان سامی یا سریانی) *   حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرمود: زبان من عربی است در این زبان نام شـبـر چیست ؟ جبرئیل گفت :  حسن .  پس نام او را حسن (علیه السلام) بگذار.



 وقتی که امام حسین(علیه السلام) هم متولد شد، باز خداوند به جبرئیل فرمود :  برای محمد(صلی الله علیه و آله) فرزندی متولد شده برو به زمین از قول من به وی سلام برسان و تبریک بگو و بعد هم بگو خداوند میفرماید : علی(علیه السلام) از تو به منزله هارون است از موسی فرزند او را به نام فرزند هارون بنام . جبرئیل به نزد پیامبر آمد ، فرمان الهی را ابلاغ نمود. حضرت پرسید: نام دوم فرزند هارون چه بوده است ؟ جبرئیل گفت : شـبـیـر..     حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) فرمود : در زبان عربی چیست؟ 

جبرئیل گفت : ***حــســـیـــن***

 

***در تکه های پیدا شده از کشتی حضرت نوح علیه السلام هم این نفوس مقدسه دیده میشود..

فارقلیط(محمد)... ایلیا(علی)...  طیطه(فاطمه)...  شَبَر(حسن)...  شُبِیر(حسین)     علیهم السلام..

جبرئیل حضرت نوح علیه السلام را به این اسامی مقدسه خبر داد و کشتی او از طوفان و غرق شدن نجات یافت..

 

 

منابع و پی نوشت ها:


*شبر بر وزن حسن ، و شبير بر وزن حسين ، و مشبر بر وزن محسن ، نام پسران هارون نبی بوده است و پيغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله ) فرزندان خود حسن و حسين و محسن را به اين سه نام ناميده است ..
اين سه کلمه در زبان عبري و سامی و سریانی همان معني را دارد که حسن و حسين و محسن در زبان عربي دارد.

 

- تاج العروس ، ج 3، ص ,389

- لسان العرب ، ج 66 ,ص 60

- معاني الاخبار، ص .57 

- حدیث قدسی ,  ص  473 

- ولایت کلیه , ص 310 - 312

ورود به سایت

جستجو

این وب سایت در اول محرم 1443 هجری قمری برابر با 19 مرداد 1400 آغاز به کار کرد.

لینک های کاربردی

اطلاعات تماس

هرسوالی که دارید می توانید مطرح کنید :

  info(@) beytemashmooli.ir
011-33325363
  www.beytemashmooli.ir
  ساری خیابان فارابی کوچه استاد احمد مشمولی پلاک 7